Charakteristika

Používání holí při chůzi je staré jako lidstvo samo. Odlehčení kloubů a lepší stabilita byly výhody, které ocenili lidé již v dávné minulosti. Nordicwalking (NW), severská chůze neboli chůze se speciálními holemi představuje dnes moderní, poměrně jednoduchou, avšak velmi efektivní kondiční pohybovou aktivitu při nízkém vnímaném úsilí. Její výhodou je dostupnost pro širokou populaci všech věkových i výkonnostních kategorií, od zdatných sportovců až po jedince v rekonvalescenci a není k jejímu provádění potřeba předchozích sportovních zkušeností ani vysoká úroveň fyzické kondice.

Hole NW

Nejdůležitější pomůckou jsou hole, které se však často zaměňují s holemi trekingovými. Hole pro NW poznáme tak, že mají dlouhé štíhlé madlo a poutko s otvorem na palec obdobně jako hole na běžecké lyžování. Funkcí poutka je zajistit pevné spojení se zápěstím, aby madlo zůstalo na místě i po rozevření dlaně při pohybu vzad. Bodce NW holí jsou chráněny zkosenými gumovými botičkami pro pohyb na tvrdém povrchu, které tlumí otřesy a jsou protiskluzové. Pro dosažení maximálního zdravotního efektu je nutné dbát správné techniky provedení.

Hlavní zásady techniky chůze

  • Nastavení výšky holí – při postavení hole svisle rovnoběžně s tělem předloktí a paže svírají pravý úhel, maximálně o 5 cm nižší.
  • Poutka bývají označena na pravou a levou ruku, důležité je správné nasunutí palce a pohodlné, ne křečovité sevření madla hole. Tlak do poutka při odpichu přispívá k aktivnímu odrazu. O hole se neopíráme!
  • Vzpřímený postoj – hlava je v prodloužení páteře, hrudník otevřený, záda rovná, ramena stažená směrem od uší, pohled směřuje vpřed.
  • Práce nohou – pohyb je veden přes patu, celé chodidlo až ke špičce palce, prsty směřují vpřed. Krok se snažíme prodloužit, v čemž nám pomohou hole.
  • Pohyb paží je po celou dobu veden šikmo vzad (zapíchnutí hrotu hole směřujeme mezi patu přední a špičku zadní nohy) a protilehle k nohám. Rytmus pohybu je pravidelný, svižný a odpovídá poučce co krok, to odpich holí. Boky a trup se nevytáčí.

Chůze a zdraví

Pohybová aktivita je důležitá v léčbě a prevenci mnoha onemocnění. Je to především nadváha, obezita, cukrovka, vysoký krevní tlak, kardiovaskulární onemocnění, ale i osteoporóza ve vyšším věku. Jednou z nejpřirozenějších aktivit, kterou lze vykonávat prakticky kdekoliv, je chůze, která není tak náročná na stabilitu jako často doporučovaná jízda na kole. Na rozdíl od běhu je neustále jedna končetina v kontaktu se zemí a dochází tak k plynulému přenášení hmotnosti a tím i šetření velkých nosných kloubů. Prakticky se nelze přetížit. Zapojením horních končetin se z chůze stává koordinační trénink, aktivně se zapojí až na 90 % svalů v těle. Tím se zlepší i efektivita energetického výdeje a podmínky pro redukci hmotnosti. Chůze s holemi je jedna z typicky antidepresivních aktivit. Při zapojení velkých svalových skupin dochází jakoby k „odpojení mozku“, který tak odpočívá, a to se nám často v běžném životě nedaří.

Zásadní nejen pro dobrý pocit, ale i prevenci postižení dolních končetin, zvláště u diabetiků, je pohodlná obuv. Při dodržení správné techniky je Nordic walking výborným kompenzačním prostředkem sedavého zaměstnání – zlepšuje pohyblivost páteře, čímž sníží její napětí a celkově podporuje správné držení těla.

Share This